fredag 4. desember 2015

Advent- og førjulstiden er over oss. Måtte den fylle alle med fred og harmoni.



Endelig er adventtida kommmet. Eller ventetida. I stuevinduene våre henger adventsstjernene, og i vinduskarmene på stua og i gangen står de syvarmede lysestakene våre;)) 

Jeg eeeelsker denne førjulstida. For den er fylt med harmoni og ro. 

Da søstrene mine og jeg var unger gikk dagene alt for tregt frem mot jul. Vi talte dagene. Og jo nærmere jul vi kom jo mer kriblet det i magene av spenning og forventning. For oss søstrene var det spenningen om julegavene som lå under treet og ventet på oss. Vi var så spent at vi greide ikke spise opp julemiddagen vår. Og vi satt rundt middagsbordet og syntes de voksne tok seg alt for god tid. 

Det var når vi søstrene ble eldre at vi verdsatte hyggen og kosen rundt middagsbordet sammen familien;)) 

Mamma og pappa har lært oss noe viktig rundt jula. Og det er at det er ikke på grunn av gavene. Det de har lært oss er at vi skal ta godt vare på menneskene vi har livene våre. Og vi skal bry oss om andre. Jeg husker vi hadde en nabodame som bodde alene. Mannen hennes døde tidlig. Og hun hadde ikke unger. Hver julaften inviterte mamma og pappa henne til å feire julaften hos oss. Og hun satte stor pris på det. Vi lærte tidig at det var ikke bare i jula vi skulle bry oss om hverandre. Men hver dag resten av året. Som mamma sa til oss er jula en tung høytid for mange mennesker som ikke har noen familie. De skal vi huske på. Det gjorde mamma og pappa med nabodama.

Etter hvert som vi ble eldre ble andre ting viktigere med julen og dens innhold. Og det som ble viktigere etter hvert var å nyte julen sammen med familien og slekten for øvrig.

Da jeg fikk ungene ble huset fylt med spenning. Og spenningen mannen min og jeg kunne ta og kjenne på stemningen allrede fra 1. advent;)) Det var råartig og herlig å se hvordan øynene til ungene lyste opp. Om morgenen spratt de opp for å sjekke adventskalenderene sine. De hadde full kontroll på hvor mange dager det var igjen. 

På julaften satt det 3 spente unger rundt middagsbordet som syntes at vi voksne var trege med å spise. De hadde helt andre ting i tankene. Og det var å få åpnet julegavne. Nå er ungene våre 20, 18 og 17 år. De har fått andre verdier enn gaver. Og alle tre sier de gleder seg til å kose seg med familien, være sammen søskenbarna sine, slappe av fra skole, lekser og studier og gjøre det som som de har lyst til. Tradisjonen vår er å reise hjem til Trondheim til mamma og pappa. Svigermor feirer julaften sammen med svogeren min og svigerinnen min og de andre barnebarna. Det er godt å komme hjem til Trondheim til familien min. Og mannen min synes det er koselig å feire julen oppe i Trondheim. 

Mannen min og jeg har prøvd å lære opp ungene våre at det er ikke pga gavene feirer jul. I mange år har vi hatt fadderunge gjennom Plan Norge. Og gleden for oss er å få gi fadderungen vår penger gjennom hele året slik at han skal ha det bra.

Vi merker det på elevene at det er førjulstid. Ungene gleder seg. Og de sitter som noen lys når vi skal trekke adventskalender om morgenen. Vi har gått helt bort fra pakkekalender på skolen. For vi så at noen foreldre kjøpte dyre gaver som ungene skulle ha med seg. Mens andre syntes det var dyrt å kjøpe gaver. Og de siste årene har vi lærerne på teamet laget et personlig visdomsord som vi har skrevet på et hjerte i rødt som vi pynter. Visdomsordene er ord som skal styrke elevenes selvtillit og egenverd. Elevene synes det er artig. Og de tar godt vare på visdomsordene de får. Hver mandag tenner vi adventslys i adventskransen. Og vi har en rolig stund. Jeg tror ungene trenger å komme ned på bakken i førjulstida. 

12.desember skal korpset hvor jentene spiller ha sin årlige førjulskonsert. I år har de med seg barnekoret i kirka. Det er en fin konsert. Og jeg gleder meg til å høre på korpset. Når jeg går ut fra kirka kommer jeg i julestemning. 

Vi har ikke fått så mye snø hos oss. Den snøen vi fikk regnet fort bort. Jeg skulle ønske litt hvit førjulssnø. Det har blåst og regnet hos oss. 

Eldstemann holder på med eksamen. Han syntes selv at hans første eksamen gikk bra. Og nå har han 3 eksamener igjen før han kunne ta en velfortjent juleferie. 

Eldstejenta og yngstejenta holder på med juletentamener på skolen. De har tentamen nesten hver dag frem til jul. For eldstejenta er 3.klassen et viktig år. Til våren er hun russ. Hun ønsker å gjøre det best mulig slik at hun har mulighet til å komme inn der hun ønsker. Hun tenker tanker på å gå på folkehøgskole ett år. Datteren til venninnen min går folkehøgskole i år. Og hun har fortalt mye om hvordan det er er å gå på folkehøgskole. Som jeg skjønner frister det henne å ta ett år på folkehøgskole for å ta ett år fri fra lekser og prøver.

Endelig er det helg. Og i morgen skal vi på julebord gjennom jobben til mannen min. Det blir artig;)) 

Ha en fin fredag mine kjære bloggvenner og blogglesere;))


 
Vakre syvarmede lysestaken;)) 



 


10 kommentarer:

  1. Fin oppdatering full av førjulsstemning :)

    Jeg husker også spenningen før julaften godt fra barndommen min, og jeg kan huske at broren min, søsteren min og jeg snek oss inn der vi visste at mamma og pappa hadde gjemt julegavene. Vi kjente på dem, og gjettet hva det var inni dem.

    Jeg har ikke tallet på hvor mange julaftner jentene har sittet ved julemiddagen og småspist fordi de var så spente på julaften, og jeg husker meg selv godt igjen :)

    Snøen her har også regnet bort, og det er småglatt på veiene. Jeg går med brodder når jeg går til jobb, for småveiene er glatte.

    Du aner ikke som jeg gleder meg til vennetreffet 5.juledag, og jeg gleder meg til å treffe deg :) Mona Elisabeth kommer og overnatter her, og hun blir i Trondheim 30.desember :)

    En fin fredags ettermiddag ønskes deg :)

    Godklem fra Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Irene

      Takk snuppa for en råkoselig kommentar fra deg;)) Jeg er råglad i dag. For nå har jeg juleferie frem til tirsdag 5.januar;))

      Alle julegavene er ferdig innpakket. Og de ligger i bagen vi skal ha med oss opp til Trondheim. Vi kjører opp til Trondheim mandag. Og jeg gleder meg til å komme hjem til familien. Gleder meg masse til å treffe deg 29.desember;))

      Ha en fin ettermiddag;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  2. Kjekt å lese blogginnlegget ditt :) Jeg gleder meg til å ha fri i jula, for jeg har spart opp mange plusstimer som jeg må ta ut før nyttår.

    Eldstegutten kommer hjem etter siste eksamen i midten av dsember, og det blir kjekt å få ham hjem :)

    Det er tentamenstid på skolen for nesteldstegutten også, og det har gått bra med fagene :)

    Det er noe spesielt med desember måned. Hver kveld ser gubben og jeg The Julekalender på tv 2 Zebra, og jeg ler like godt av humoren i serien :) Jeg husker tilbake til 94 da alle gikk rundt og sa bob, bob og det e bærre lekkert. Det var en farsott :)

    Jeg syns det er viktig å lære unga verdier om at de skal huske på de som ikke har det bra i jula. Hadde jeg hørt at en av naboene våre satt alene på julaften hadde jeg gjort akkurat det samme. En arbeidskollega av meg vil være alene julaften. Hun sier hun koser seg alene, for da får hun kost seg med de tv-programmene hun vil. Det er mange år siden hun bestemte seg for at hun ville være alene hjemme på julaften, og hun forteller at mange synes synd på henne, men da svarer hun at det ikke er synd på henne.

    Jeg også gleder meg til vennetreffet 5.juledag, og det skal bli kjekt å treffe deg og alle de andre felles vennene våre igjen :)

    Fin, fin dag ønskes deg og familien din :)

    Klem, klem fra Mona Elisabeth





    SvarSlett
    Svar
    1. Mona Elisabeth

      Takk for en råkoselig kommentar fra deg;)) Jeg har juleferie nå frem til tirsdag 5.januar. Og jeg gleder meg til å komme hjem til familie. Gleder meg til å treffe deg 29.desember;)) Det blir råkoselig;))

      Jeg er ferdig med alle julegavene. Og de ligger i bagen vi skal ha med opp til Trondheim.

      Ha en fin ettermiddag;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  3. Kjempekoselig å lese blogginnlegget ditt Else Marit vennen :)

    Jeg synes også at denne adventstiden vi er inne i er kjempekoselig, og jeg bruker kveldene jeg har fri til å kose meg med håndarbeid, tenne lys, og nyte adventstiden for fult :) I kveld begynner jo også håndball VM, og det kommer jeg til å følge med på :)

    I koret hvor mannen min og jeg synger øver vi på julesanger til 4.juledagskonsert, og jeg gleder meg :) Det er kjempekoselig å øve på julesangene! Jeg gleder meg kjempemasse til julen :)

    Skal begynne å bake litt i morgen, og ikke noe er som å få god lukt fra julebakst inn i huset :)

    Du må kose deg så mye på julebord :) Vi hadde julelunch på jobben til mannen min i går med kjempegod julemat, og det var kjempekoselig :)

    Jeg gleder meg kjempemasse til å treffe deg i jula, og jeg også gleder meg kjempemasse til vennetreffet vårt :) Det er årets høydepunkt i jula :)

    Svigermor vil også være alene julaften, og hun har sagt til døtrene sine at hun ikke vil ha invitasjon til dem på julaften. Hun elsker å pynte opp til jul, og hun er kjempeflink til å pynte. Svigermor sier at hun vil kose seg alene julaften, og da får hun gjøre akkurat det hun vil. Derimot 1.juledag og 2.juledag synes hun det er kjempekoselig å ha familie rundt seg, men på julaften vil hun være alene.

    Svigermor forteller at hun liker å pynte opp til jul, og hun begynner tidlig i desember å pynte med julepynt, for hun synes det er kjempekoselig å ha julen på forhånd :)

    Her i Trondheim er det typisk førjulsvær med regn, og det er glatt på sideveiene. Broddene er alltid med i veska. Når det er så glatt som det er blir det dårlig med turgåing, men jeg går 20 minutter på tredemølla hos fysioterapeuten 3 ganger i uka, og det hjelper på :)

    Ønsker deg en kjempefin lørdag, og ei kjempefin og god helg :)

    Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene



    SvarSlett
    Svar
    1. Toril

      Tusen takk for råkoselig kommentar snuppa mi;)) Nå er jeg såååå glad. For jeg har juleferie. Begynner på jobb tirsdag 5.januar;))

      Vi er nesten ferdig pyntet til jul. I kveld skal vi pynte juletreet vårt. Svigermor og søsknene til mannen min kommer hit til førjulsselskap. Det er en tradisjon vi har siste lørdagen før jul før vi reiser. Siden vi reiser på mandag er det råkoselig å ha litt julestemning på forhånd.

      Tuuuusen takk for råkoselig julekort;)) Det var fint laget med fine bilder;)) Gleder meg til å treffe deg i jula;))

      Ha en fin ettermiddag;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  4. Elevene på trinnet hvor jeg underviser er ikke mer voksne enn at de ønsker å ha adventskalender, og adventskalender har de hatt siden de gikk i 8.klasse. Det hørtes ut som fine adventsgaver elevene på trinnet der du jobber får. Hos oss har vi satt en maxgrense for adventsgavene på kr. 50,-, og elevene hos oss viser kreativitet når det gjelder det de har med seg.

    Vi tenner også adventslys i klasserommet hver mandag, men jeg skulle ønske vi brukte litt bedre tid på advent. I ungdomsskolen er det faglige mer viktig, for adventstiden kolliderer med tentamenstid for elevene.

    Når elevene er ferdige med tentamenene sine pleier vi å ha en julefrokost for elevene på trinnet. Det synes de er fint. Selv om elevene går på ungdomsskolen synes jeg det er viktig å gi dem gode opplevelser, ro og ettertanke i adventstiden slik at de ikke skal sitte igjen med en følelse av at det bare er stress i form av pugging og lesing til prøver og tentamener.

    Som foreldre til barn er det morsomt å se spenningen og forventningene når det lakker og lir mot julen.

    Både sønnen og datteren min har pakkekalender enda de, for datteren min sa at det var en tradisjon hun alltid ville ha med seg :) Da var det bare for mor å henge opp pakkekalenderen i gangen :)

    Jeg tror de holdningene og verdiene vi som foreldre har når det gjelder jul vil barna våre automatisk føre videre. Enda er jeg gammeldags av meg at jeg skriver julekort med penn, for jeg synes tradisjonen å sende julekort på facebook blir for upersonlig. Jeg synes det er koselig å få håndskrevene julekort i posten før jul. Nå er datteren og sønnen så store at de vil ikke bli tatt bilder av på julekortene, men jeg skriver en langt julekort til familie, slekt og venner slik at de får en oppdatering om hva som har skjedd i løpet av året.

    Jeg ønsker deg en fin søndag :)

    Bloggklem fra Gry



    SvarSlett
    Svar
    1. Gry

      Takk for en råkoselig kommentar fra deg. Du har vel juleferie du også. Jeg hadde min siste arbeidsdag i går. Og i dag hadde vi i personalet juleavslutning etter at elevene var ferdig i kirka.

      I kveld skal vi pynte juletreet. For i morgen kommer svigermor og søsknene til mannen min. Vi skal ha julemiddag sammen med dem;))

      Alle julegavene er ferdig. Og de ligger pakket ned i bagen.

      Ha en fin ettermiddag;))

      Stooor bloggklem fra Else Marit

      Slett
  5. Veldig hyggelig blogginnlegg du har skrevet;=) Adventsstemningen er til å ta og føle på for meg. På jobb har vi laget oss en adventskalender som vi trekker hver dag, og jeg synes det er veldig hyggelig;=) Vi får trekke to pakker hver i kalenderen;=)

    Pakkekalenderen til barna måtte opp i år også. Selv om vår eldste datter er 20 år, og student ville hun ha en pakkekalender. Vår yngste datter fikk med seg pakkene til sin adventskalender på folkehøgskolen, for hun kom til å savne den når hun er der;=)

    Jeg synes det er veldig deilig å lese at andre foreldre velger å fokusere på det som er viktig rundt oss i samfunnet i adventstiden, og det er veldig rørende å lese om hva foreldrene dine gjorde med naboen deres. Jeg ville gjort det samme, for jeg får vondt når jeg hører om de som sitter alene på julaften mot sin vilje.

    Hjemme hos oss har vi valgt å støtte foreningen for omplassering av dyr siden alle i familien vår elsker dyr, og ønsker at dyrene skal få det bra. Vi har støttet fod i 15 år, og kommer fortsatt til å støtte dem.

    Alle barn gleder seg til julegaver på julaften. Søsteren min og jeg gjorde også det, og vi sa i fra til foreldrene våre at vi syntes de satt alt for lenge ved middagsbordet og spiste julemiddag. Jeg husker fremdeles veldig godt at jeg var veldig spent med mange sommerfugler i magen bare av å se på julegavene under treet. Foreldrene mine påpekte mange ganger at det viktigste var ikke å få, men å gi til de som trengte det.

    Barna våre hadde det på samme måte. De våknet tidlig på julaften, og det første de gjorde var å se ned i julestrømpene sine hva de hadde fått der før de stormet ned på stua for å sette på barne-tv. Hver jul går vi på julegudstjeneste i kirken, og barna kunne nesten ikke sitte stille under gudstjenesten. Du så at det kriblet i kroppene på barna som var tilstede på gudstjenesten;=)

    Jeg kan love deg at vår eldste datter på 20 år og sønnen vår på 17 år ikke spretter opp om morgenen nå nei. Det gjorde de også når de var yngre, og det første de gjorde var å finne pakkene sine på pakkekalenderen;=)

    I går var vi på julekonsert med sangkoret her vi bor, og det var en veldig fin og hyggelig konsert;=) Hvert år går vi på den konserten, og koret er veldig flinke tilå synge. Jeg kjenner flere som synger i koret, og de har spurt meg om jeg vil begynne i koret. Det har jeg veldig lyst til, og jeg skal bli med på første øvelsen etter jul. Nå har jeg tiden til å være med i kor når barna er blitt store.

    Du må ha en fin mandag søte deg Else Maritvennen;=)

    Varm og stor klem fra Catzy

    SvarSlett
    Svar
    1. Catzy

      Takk for råkoselig kommentar. Og takk for en råkoselig gløggkveld hjemme hos dere forrige helg;))

      Jeg har også juleferie nå. I dag hadde vi i personalet julelunch etter at elevene var ferdige på skolen.

      I kveld skal vi pynte juletreet vår. For i morgen kommer svigermor og søsknene til mannen min hit på førjulsmiddag;)) Det gjør vi siste lørdagen før jul hvert år.

      Jeg er ferdig med alle julegavene. Og de ligger pakket ned i bagen vi skal ha med opp til Trondheim;)) Du aner ikke som jeg gleder meg til å komme hjem til familien. Eldstegutten vår sa han gleder seg til vi kommer oppover;))

      Vi snakkes i jula. Og vi treffes som avtalt over jul;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett