lørdag 1. august 2009

Bilder og referat fra ferien vår på Andenes/Andøya;))

Andenes sett fra sjøen.



Andenes havn.



Fyrtårnet utenfor Andenes havn.



Et fyrtårn på vestkanten på Andøy.



Fyrtårn på Andenes.



Andøy Rakettsenter.



Bjørnskinn.



Nå tenkte jeg at jeg måtte legge ut noen bilder fra ferien min sammen med mannen min, barna våre, min yngste søster med familie, min eldste søster og hennes datter og mamma og pappa.

Morfar er født i Lofoten, men familien flyttet til Andøya da han var året gammel. Der bodde morfar til han reiste til Trondheim ca. rundt 1926. I Trondheim traff han mormor som han giftet seg med.

Mamma og pappa hadde veldig lyst til å reise til Andenes/Andøy for å se stedet som morfar kom fra, og for å komme i kontakt med gjenlevende slektninger som ennå bor der;)) Foreldrene mine var utrolig snille at de spanderte ferie på oss alle sammen som hadde tid til å være med;)) Tusen hjertlig takk mamma og pappa;))

Vi reiste fra Trondheim 24.07 om ettermiddagen, og vi kjørte opp til Namskogan Familiepark hvor vi overnattet på en campingplass.

Lørdag 25.07 kjørte vi videre til Mo i Rana, og der tok vi inn på en campingplass. Vi syntes Mo i Rana var en nydelig by, og bestemte oss å bli der til mandag 27.juli;)) Vi fikk sett mye av Mo i Rana, og vi damene måte jo selvfølgelig shope litt i butikkene på formiddagen 28.juli;))

28.juli kjørte vi videre over Saltfjellet. Selvfølgelig måtte vi ta en stopp der, for å se på det fantastiske området;)) Det var en stor opplevelse for oss alle sammen! Vi tok en kopp kaffe inne på Polarsenteret, og det var en opplevelse bare å være der;))

Vi kom fram til Andenes/Andøay om kvelden 28.juli, og innlosjerte oss der vi skulle bo;))

29.juli stod vi opp i rett tid, for vi ville gjerne ut for å se Andøya. For dere som lurer litt på forskjellen mellom Andenes og Andøya, så er Andenes en plass på Andøya. Været var strålende, og vi fikk sett et vakkert landskap med flott natur.
Naturen i Nord Norge kan IKKE måle seg med naturen f.eks i Oslo. Det må bare oppleves, for det er som et Norsk eventyr!

Om kvelden kjørte vi til det stedet der morfar bodde da han var barn, og det var en opplevelse å plassen der han vokste opp;)) Rart å tenke på at han har bodd der. Selvfølgelig tok vi bilder av plassen hvor han bodde, men jeg ønsker ikke å legge dem ut her.

30.juli stod vi også opp tidlig. Været var fint, og vi var på besøk til våre tremenninger som fremdeles bor på Andøy;)) Mamma hadde truffet dem før, men ikke vi andre, og det var veldig koselig å treffe dem;)) Vi fikk jo den flotte bevertningen med påsmurte snitter, kaffe og kaker, og for en gjestfrihet! Vi fikk vite masse om oppveksten til morfar, og mamma noterte ned stikkord.

Da vi kom tilbake der vi bodde, spiste vi middag, og vi gikk oss en tur til sentrum for å titte litt.

Pappa og jeg hadde en viktig avtale, og et viktig møte en av dagene, og det møtet gikk over all forventning! Jeg kan si såpass mye at det det er VI (6 - 7 andre pluss meg selv) som har FULL søtte fra vedkommende vi hadde møte med, og det kommer vi fortsatt til å ha, samme hva en annen person forteller, og vedkommende vi hadde møte med kunne fortelle såpass mye at de to IKKE kjenner hverandre personlig i det hele tatt!

I morgen kjører vi hjem til Trøndelag, og mannen min, barna våre og jeg blir i Trøndelag til onsdag. Vi har planer om å kjøre hjem til Oslo på onsdag eller torsdag, og vi tar vi som det kommer;))

Dette har vært en flott og opplevelsesrik ferie, og det er vi alle sammen enig i;)) Tusen hjertlig takk mamma og pappa for at vi fikk være med på denne turen! Vi er alle sammen glade i dere begge to, og vi setter stor pris på dere;))

31.juli var det den siste dagen på Andøy/Andenes, og vi gikk i byen for å se i butikker, og for å shope litt souvernirer og postkort;)) Om ettermiddagen satte vi kursen sørover mot Trøndelag. Vi måtte selvfølgelig stoppe på Polarsirkelen på tur tilbake;)) Unnskyldningen var at vi var kaffetørste;)) Det ble handlet litt souvernirer. Vi kjørte helt til Mo i Rana hvor vi tok inn på den samme campingplassen som vi bodde på turen nordover.

I dag skal vi kose oss og slappe av på campingplassen, og vi setter kursen mot Trøndelag i morgen 02.08.09.

Det har vært en opplevelsesrik og herlig ferie, og barna våre synes denne ferien har vært spennende! Det er koselig å være turist i sitt eget land, og Norge har mye vakker natur å by på. Jeg er fasinert over naturen i Nord Norge! Dessverre er det veldig dyrt for souvernirer her i Norge, og det er synd, for Norge er et attraktivt feriemål.

Nordleninger er et veldig koselig folkeslag, og ikke minst de er veldig gjestfrie! De er åpne, har en rå humor, og de vet å verdsette ALLE turister slik at de føler seg hjemme!

Vi har vært veldig heldige med været hver enste dag i ferien vår;))

Jeg ønsker alle mine blogglesere en riktig god helg;))

4 kommentarer:

  1. Kjempefine bilder og kjempekoselig blogginnlegg fra deg!:) Ja, jeg vet det er nydelig natur i Nord Norge!:) Det var kjempemoro å se plassen der vi to har anene våre fra!:) Jeg har aldri vært der, men har kjempelyst til å reise dit!

    Jeg gleder meg til å treffe deg på tirsdag, og det blir moro å se alle bildene du har tatt på ferieturen din!:)

    Her er det fint vær i dag, og sol!:) Ta med godværet hjem til Trøndelag da!

    Kjempeklem fra Toril

    SvarSlett
  2. Veldig fine bilder, og ikke minst fint skrevet innlegg fra deg som alltid! Jeg ser dere har hatt en fin tur, og du frister meg med disse fine bildene dine:) Norland er jo kjent for sin flotte og fine natur, og jeg tror ikke det finnes andre steder i Norge hvor det er så vakkert.

    Ønsker deg en fortsatt riktig god helg:)

    Bloggklem fra Mona

    SvarSlett
  3. Fantastikse bilder og bra innlegg fra deg igjen som alltid;D Moro å lese hvordan dere har hatt det på ferien deres;D

    Jeg har vært i Bodø jeg, og jeg syntes også at Nord Norge hadde et vakkert landskap;D

    Det måtte være artig å se stedet der røttene dine stammer fra. Jeg holder litt på med sleksforskning når jeg har tid, og jeg er kommet tilbake til tippoldeforeldrene mine på min fars side.

    Ha en riktig god helg;D

    Klem fra Kaiapia

    SvarSlett
  4. Kjempekoselig innlegg og fine bilder fra ferien deres:-) Jeg kan tenke meg at naturen i Nord Norge er mye finere enn i Oslo, og Nord Norge er kjent for sin flotte natur.

    Så snille foreldre du har som spanderer ferie på dere:-) Det var sikkert en spesiell opplevelse å få se stedet der du har dine røtter.

    Ønsker deg en fortsatt god ferie:-)

    Bloggklem Linn

    SvarSlett