lørdag 26. november 2016

En liten hverdagsoppdatering før adventstiden begynner;))

Kveldsroen har senket seg over huset. Og helgerengjøringen er unnagjort.

I morgen er det 1. advent. Og vi går inn i ventetiden før jul. Det er fire uker igjen til den fineste høytiden jeg vet av. Og det er julen;)) Jeg elsker jul og julestemning. Og jeg elsker avslappende romjulsmorgener hvor jeg kan tusle rundt i morgenkåpe og pysjen til langt ut på dag, drikke en god kopp morgenkaffe mens familien koser seg å se på programmet julemorgen på nrk;)) Det er en råherlig romjulsmorgen for meg;))

Vår eldste sønn kommer hjem til Oslo til jul Han skal sitte på med min ene storesøster og hennes familie. Mamma, pappa og den ene storesøsteren med familie min kommer ned til Oslo for å feire jul hos oss. Mannen min skal jobbe i hele romjulen. Vi rekker ikke å reise hjem til Trondheim da. Det blir råkoselig med besøk fra familien;)) De kommer hit fredag 23.desember, og de blir i Oslo frem til første nyttårsdag;)) Min andre storesøster kan ikke komme hit i år, for de skal feire julaften sammen sin svigerfamilie. 

Vår eldste datter kommer hjem på juleferie fra folkehøgskolen 15.desember. Og det ska blir råherlig å få ungene samlet. I høst har to av ungene våre vært ute av redet.

Sønnen vår trives godt med studiene i Trondheim. Og han er travelt opptatt med studier, venner og styrketrening på treningsenter sammen noen kamerater. Men han gleder seg til å komme hjem;))

Vår eldste datter trives godt på folkehøgskolen. Og hun har ikke angret en dag for at hun valgte å gå på folkehøgskole. Hun har fått tilbud om å være stipendiat på den samme folkehøgskolen neste skoleår. Og det er noe hun har lyst til. For hun er usikker på hva hun skal studere. Mannen min og jeg har sagt at det er bedre at hun tar ett år til fri sånn at hun kan bli sikkert på hva hun vil studere. Det er dumt om hun begynte på et studie som hun ikke var motviert å fortsette på. Hun tenker på å studere grunnskole lærer for 5. - 10.trinn. Men hvis hun takker ja til å være stipendiat ett år kan hun bli mer sikker i valget sitt.

Vår yngste datter holder på med innspurten av sitt 3. år på videregående skole. Hun er lik broren sin fordi hun liker realfag. Målet hennes er å studere medisin. Og hun jobber flittig for å få gode karakterer. Jobbingen med skolearbeidet har vist resultat. Hun spiller enda i korpset. Men hun har trådt opp av bassenget som svømmer for godt. Hun og noen venninner trener styrke på treningssenteret ikke så langt fra der vi bor.

Vi snakker ukentlig med sønnen og vår eldste datter på mbil, facebook og skype. Og begge to gleder seg til å komme hjem på juleferie;)) 

Mannen min og jeg merker at det er stille i huset når ungene har begynt å forlate redet. Plutselig får vi tid til det vi har lyst til. Jeg er med i syforening sammen med 3 nabodamer. Og det er råkoselig;)) Vi har syforeningen en gang i måneden. Vi samme vennegjengen trener to kvelder i uka på treningssenter. Det er lettere å trene flere sammen. For det motiverer hverandre. På treningssenteret trener vi spinning, vi trener med vekter og vi trener zumba;)) Vi begynte med friskt mot å gå ukentlige kveldsturer i turløypen i nærheten hvor vi bor. Men det sklei ut.

Ungene gleder seg til jul. Jeg trodde de var for gamle til å ha adventskalender. Men alle tre har ytret ønske om adventskalender;)) Forrige helg var vår eldste datter hjemme den siste hjemreisehelgen før juleferien. Og hun fikk med en adventskalender til seg selv og en til broren sin. Noen tradisjoner blir ikke ungene for gamle til. I hvert fall ikke enda;))

I dag har jeg vasket huset, tørket støv og pyntet opp til advent med lilla duker og lys. Jeg har hengt opp adventsstjerna i stuevinduet. Og jeg har satt opp syvarmede lysestaker i vinduskarmene på stua og i entreen;)) Jeg synes advent er råkoselig tid med alle lysene som skinner i vinduene til folk. Og adventslysene lyser fint opp på den mørkeste tiden på året;)) Det er noe magisk over adventstiden.

I adventstiden har vi tradisjon hver mandags morgen for elevene å tenne adventslys og lese adventsdikt. Elevene sitter som noen tente lys av spenning. Hver dag i desemper trekker vi adventskalender. I år har vi lærerne laget et rødt hjerte til alle elvene med små visdomsord brodert inn på hjertet. Og den eleven som trekker dagens kalenderluke må lese opp visdomsordet for resten av klassen. Så snakker vi litt om betydningen av visdomsordet;))

Jeg håper at alle sammen får en fin og god adventstid;))


 Denne adventsstjerna kjøpte jeg to stykker av for noen år siden;))



Syvarmede lysestaken i vinduskarmen på stua;)) 



 I fjor gikk jeg over til å bruke fire lilla kubbelys som jeg satte på et sølvfat. Jeg hentet inspirasjonen fra venner og kjente som jeg så gjorde det samme. Og jeg syntes det var råfint;)) I lysene festet jeg på tall på. Og jeg tente ett og ett lys frem mot 4. advent. 












10 kommentarer:

  1. Så kjempekoselig blogginnlegg Else Maritvennen :)

    Lilla lys, lilla duk, adventsstjerne og syvarmed lysestake funnet frem og hengt opp her også. Det ble kjempekoselig og lunt.

    I adventstiden skal jeg nyte hver eneste dag før jul med kjempekoselig julesysler som å bake, ordne i stand til jul, skrive julebrev og høre på kjempekoselig julemusikk :) Man får ikke adventstiden bedre enn hva man gjør den til selv.

    Adventskalender ja :) Hvert år kjøper vi oss juleflaks. Synes det er kjempekoselig med en slik tradisjon :)

    Kjempekoselig å lese oppdatering om ungene dine. Du har all mulig grunn til å være stolte av dem alle tre, for de er kjempeflotte unger :)

    Jeg forstår deg kjempegodt at du gleder deg til at din eldste datter og sønnen din kommer hjem til jul. Det blir kjempekoselig å ha hele familien rundt dere i julehøytiden :) Kjempekoselig at familien din kommer også :)

    Jeg kommer til å savne deg på gymnasvennetreffet vi skal ha, men det kommer flere treff senere. I tillegg kommer jo du opp til Trondheim i vinterferien. Jeg treffer jo deg om to uker på Adelkatten når du kommer innom på besøk der :)

    Kjempekoselige bilder :) Jeg blir inspierert selv over å pynte til advent og jul med å se på bilder som mine facebook- og bloggvenner deler. Synes mange er kjempeflinke :)

    Ønsker deg en kjempefin lørdag, og ei kjempefin og god helg :)

    Purr, purr, og stor klem fra Toril og kattene

    SvarSlett
    Svar
    1. Toril

      Takk for råkos kommentar snuppa mi;)) Desember var en råkos måned. Og vi hadde en råfin juleferie. Det var råkost å få besøk av mamma, pappa, min ene storesøster og familien hennes;)) De var hos oss til 1.nyttårsadag. Sønnen og eldste jenta reiste med flyet opp til Værnes 2.januar for å begynne sitt vårsemester på NTNU og folkehøgskolen. Det ble stille etter alle reiste. Og jeg savner dem alle sammen.

      Oppstarten var fin for elevene. Men vi hadde mange morgentrøtte elever på tirsdags morgen. Det gikk hardt uover kaffemaskinen for oss lærerne også. Og det er sjelden jeg har med kaffe inn i klasserommet. Men det måtte jeg på tirsdag.

      I dag har vi ryddet bort julen. Det ble stusselig når alt av julelys ble tatt ned. Men vi går lysere dager i møte. Og det er rådeilig å tenke på;))

      Ha en fin søndags kveld;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  2. Endelig advent, og jeg synes advent er koselig tid på året :) Vi stresser ikke så mye med julerengjøring i huset. Grundig vask av huset gjør vi om våren når været er mer stabilt.

    Jeg har pyntet med lilla duker, adventslys, adventsstjerner og syvarmede lystaker i vinduer, og det lyser opp så vakkert :) Vi trenger adventslysene på denne tiden i året.

    I dag er det grått vær med regn og sluddbyger om hverandre.

    Synd du ikke kommer hjem til foreldrene dine i julen, men du får jo et plaster på såret at de kommer og besøker dere :) Jeg traff sønnen din i byen i oktober. Det var koselig å prate med ham. Han fortalte at han gledet seg til å reise hjem til jul.

    Jeg håper vi får til å treffe hverandre når du kommer til Trondheim i vinterferien :)

    Jentene våre går førsteåret på videregående, og de er ikke gamlere at de ville ha kalender. I år har de kjøpt gavene selv. De har kjøpt kaledergaver til hverandre i år. Tidligere år har vi betalt det som jentene har fått i kalendergaven, men i år var de fast bestemt på å kjøpe gavene til hverandre.

    Det er koselig å lese at datteren din trives godt på folkehøgskolen, og når hun ikke vet hva hun vil studere er det bedre at hun får gjort noe annet ett år.

    Jentene våre trives på videregående de også, og de har fått mange nye venner. Nå er det første gang de ikke går i samme klasse. Du vet jo at jentene våre har vært avhengig av hverandre helt siden de var små. Klasseforstanderen på barneskolen ønsket at de skulle gå i hver sin klasse da de begynte på ungdomsskolen, men jentene våre ville gå i samme klasse. Vi sa til dem at det fikk de bestemme selv hva de ville. Læreren prøvde alt hun kunne for å overtale oss til ta avgjørelsen om at de skulle gå i hver sine klasser. Vi hadde ikke samvittighet til å skille dem når de ikke ville det selv.

    Jeg synes det er deilig at jente har blitt så store som de har, og jeg er ikke lengre bekymret for at de ikke skal greie å komme seg frem. Yngste jenta vår har vokst mye på å gå i klasse uten søsteren sin. Hun har alltid vært den sjenerte av dem.

    Jeg har fri fra jobb i dag og i morgen, for jeg skal jobbe i helgen :)

    En fin onsdag ønskes deg :)

    Godklem fra Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Irene

      Tusen takk for råkos kommentar snuppa mi;))

      Åhhh som jeg savnet deg, Mona Elisabeth og de andre i jula. Og jeg tenkte på dere 5.juledag;)) Det er artig å høre at festen ble vellykket;)) Men den er jo artig hvert eneste år. Jeg kommer hjem i vinterferien og til påske. Og jeg håper vi kan treffes da. Vi holder jo kontakten på facebook;))

      Jeg skjønner avgjørelsen deres. Og det er ikke alle tvillingpar som vil bli skilt på ungdomsskolen. Når vi har overflyttingsmøte på skolen og vi har tvillingpar blir de oppfordret til å velge hver sin klasse. Noen velger det. Mens andre vil ikke. Inspektøren på ungdomsskolen hvor elevene våre begynner på etter 7.klasse er vanskelig å diskutere med. Og noen foreldre har vært oppgitt over måten de har blitt møtt på. For de tvillingparene som vil gå i samme klasse synes jeg det er et overgrep å dele dem hvis de ikke vil.

      Og de gangene vi har hatt tvillingpar har vi spurt dem hva de ønsker, og vi har foreldremøter og hører på hva foreldrene har å si. Vi formidler ønskene til ungdomsskolen, og vi ber dem ta hensyn til det.

      Ha en fin søndags kveld;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  3. Det var et koselig innlegg med adventsstemning i bildene dine :-)

    Jeg henter mye inspirasjon til å pynte til advent og jul av familie, venner og på internett, og mange er flinke til å pynte fint :)

    Jeg liker adventstiden, og det er koselig å gjøre seg ferdig med julegavene jeg lager.

    Mine to barn gleder seg til julen, og de er ikke eldre enn at de også vil ha adventskalender :-) De henger opp julestrømpe ved sengene sine om lillejulaften når de legger seg. Jeg tror tradisjoner står sterkt hos mange, og det er de tradisjonene de vil komme til å ta med seg videre.

    Det er hyggelig å lese om barna dine, og det er tygt å vite at barna som flytter til en annen by for å studere eller gå på skole at de trives med det de gjør.

    Sønnen min har godt av et år på folkehøgskole. Han har ett år igjen på videregående, men hvis han ikke kommmer inn i millitæret anbefaler jeg ham å ta ett år på folkehøgskole. Jeg tror alle ungdommer trenger ett friår fra skolebenken før de begynner med videre studier.

    Vi har adventsstund på skolen vi også i første time hver mandag. Da jeg gikk på barneskolen hadde vi adventskalender hvert år frem til vi gikk ut 6.klasse, men på ungdomsskolen hadde vi det ikke. Den tiden er over, for de fleste klassene har sin adventskalder som de trekker hver morgen :-)

    Jeg ønsker deg en fin kveld :-)

    Bloggklem fra Gry

    SvarSlett
    Svar
    1. Gry

      Tusen takk for råkos kommentar;)) Og godt nytt år til deg;))

      Det er noe eget med dsember og advent;)) Og jeg elsker den tiden på året;)) Det er artig å se elevene glede seg til jul. Og se at spenningen stiger for ungene mine og elevene på skolen;))

      Vår yngste jente sa det så fint på julaften. Hun hadde sommerfugler i magen på lillejulaften nå som da hun var liten. Men nå var sommerfuglene i magen for stemningen og kosen i julen;)) Det synes jeg var råherlig sagt av henne;))

      Jeg er enig med deg. Ungdommene som er ferdig med videregående skole har godt av et avbrekk hvis de ikke vet hva de vil studere. Det er dumt å begynne på et studie de ikke trives på. For å slutte etter noen måneder. Stipendet vil bli omgjort til lån. Og vi sa det til vår eldste datter at hvis hun er usikker på hva hun vil bli bør hun takke ja til stipendiatet på folkehøgskolen.

      Vår yngste jente vil inn på medisinstudiet. Og hun jobber fletta av seg for å nå det målet.

      Om en ungdommene begynner på videre studier når de er 19 år eller 21 år har ingenting å si.

      Ha en fin søndags kveld;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  4. Det er kjekt å lese blogginnlegget om hva som skjer i hverdagen din :)

    Enten vi vil innrømme det elle ei er det 25 dager igjen til jul. Jeg innrømmer at jeg er julete av meg, for julen er den kjekkeste høytiden jeg vet om. Det er kjekt å pynte til advent, og med en gang stjerne og adventslysene blir funnet frem får jeg adventsfølelse :)

    Mellomstemann og yngstemann ville ikke ha adventskalender i år. Jeg tror han har vokst fra det, men jeg kjøpte en juleflakskalender til ham. Det ble han glad for, og han så for seg at han kom til å vinne millioner. Planene var klare for hva han skulle bruke pengene på :)

    Eldstemann trives i Trondheim og med studiene. I høst har han vært hjemme 4 helger. Jeg tror han synes det er godt å komme hjem til mammas middag :)

    Enn at du ikke kommer opp til Trondheim i år. Skamme seg burde du, men jeg skjønner deg. Den siste uken før jul har jeg tatt den siste ferieuken. Den andre uken i januar skal jeg på kurs i Oslo, og det skal bli virkelig kjekt å treffe deg da :) Jeg blir i Oslo fra den mandagen til torsdagen den uka jeg nevnte på chaten på facebook. Vi snakkes da på chat før den tid.
    Jeg gleder meg til vennetreffet vi skal ha 5.juledag, og det blir virkelig kjekt å treffe igjen de andre :) Det er ett av julens høydepunkt.

    I år skal jeg har fri i hele jula, og det blir godt, for vi går i gang med noen travle måneder etter jul.

    Fin, fin kveld til deg og familien din :)

    Klem, klem fra Mona Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Mona Elisabeth

      Tusen takk for råkos kommentar;))

      Åhhh som jeg savnet dere 5.juledag. Og jeg tenkte på dere. Når snapchattene deres haglet inn på mobilen følte jeg at jeg var tilstede;)) Neste jul kommer jeg sterkere tilbake;))

      Jeg gleder meg til å treffe deg i uka som kommer. Og det bli råkost;)) Vi holder kontakten for nærmere avtale;))

      Sees;))

      Ha en fin søndags kveld;))

      Stooor klem fra Else Marit

      Slett
  5. No har æg endelig juleferie og æg levert en oppgave gjennom masterstudiet mitt i går :-) Det va en nokså stor oppgave og det va kanongodt og få levert den. Æg har fri fra jobben denne uka og det e godt og slapp av førr æg e sliten etter nån travle uka med studearbeid. Æg e glad førr at æg jobba 40 % ved sida av stude. Det e mang som trur at masterstudie og full jobb e mulig men det e det ikkje.

    Kerr kanonkonselig å læs innlægget ditt :-) Æg skjønna at du glær dæg tel familien din kjæm på besøk tel dokker og tel at dæm to eldste kjæm heim tel jul. Mamma og pappa bor 2 tima unna dær æg bor og æg syns det e kanonkost å kom heim tel dæm i jula :-)

    Æg og samboern skal heim tel mamma og pappa i jula og første juledag skal vi på julemiddag tel brodern og familien hans. Andre juledag fær vi tel svigerforeldran min på julemiddag. Æg glær mæg tel jul :-) Vi fær heim andre juledag om kvelden førr samboern min ska jobb ræsten av jula.

    Æg pynta ferdig tel jul i hælga som va og det blei så kanonfint :-)

    Du må kos dæg så my med familien og du må ha ei kanonfin julefeiring :-)

    Stor bloggklæm fra mæg





    SvarSlett
    Svar
    1. Siri Elise

      Tusen takk for råkost innlegg. Og godt nytt år til deg;))

      Jeg håper du har hatt en fin jul? Juleferien min har vært råherlig med besøk av mamma, pappa, den ene storesøsteren min og familien hennes;)) Det var råkost. De reiste hjem 1.januar. Og sønnen vår og vår eldste datteren vår reiste opp til Værnes 2.januar. Det ble stille etter alle reiste.

      Jeg har pakket ned julen i dag jeg. Og jeg synes det er like vemodig hvert år. For det er noe særegent og vakkert med all julepynten;))

      Ha en fin søndags kveld;))

      Stooor bloggklem fra Else Marit

      Slett