onsdag 18. august 2010

Nytt liv som lærerhøgskolestudent;))



Da er studieåret på lærerhøgskolen i Oslo i gang;)) Vi hadde vår første skoledag på tirsdag, og vi ble delt opp i klasser. Jeg var virkelig spent da jeg dro på skolen om morgenen. De første to ukene er det ikke så mye skole. For det pågår fadderuker slik av vi studenter skal bli kjent med skolen og byen. Fadderordningen er ment for de som kommer flyttende til byen, og som ikke har noe nettverk rundt seg. Men jeg føler ikke behovet for denne fadderordningen siden jeg har familie, unger og venner her i Oslo.

Det er et fint tiltak da. Men jeg føler at det går bort to unødvendige uker på bare fest og moro. Jeg ønsker å komme i gang med studiet nå.

Noe av fadderopplegget skal jeg være med på. Men ikke alt. Jeg blir med på opplegg hvor klassen skal være sammen for å bli kjent.

Skoleferien er snart over for ungene våre også. På mandag begynner de opp etter en lang og deilig sommerferie. Eldstesønnen vår begynner i 10.klasse. Første helgen i september skal han konfirmeres. Det er så rart å tenke på at han har ett år igjen før han er ferdig med grunnskolen. Han har planene klare. Og det er å gå allmennfag. Da har han mulighetene åpne for å studere videre senere. Her på Østlandet er det vanlig med konfirmasjon i slutten av august og i begynnelsen av september. Det er like vanlig som konfirmasjon i mai/juni andre steder i Norge. Vi har leid et selskapslokale i sentrum. Der skal vi ha middag og kaffe. Tre av mine arbeidskollega fra barnehagen der jeg jobbet skal servere i konfirmasjonen. Det aller meste av forberedelsene er unnagjort. Jeg har fått venner og familie til å bake kaker for meg. Sønnen vår gleder seg til konfirmasjonsdagen sin;)) Lillegutten vår er blitt stor. Han er mye høyere enn meg.

Småjentene begynner i 4.klasse og 5.klasse. Hvor er årene blitt av? Jeg synes ikke det er mange årene siden de var små jeg.

Den første uken kommer vel til å gå med til å snu tilbake for å komme inn i riktig døgnrytme igjen. Det har blitt noen sene kvelder på ungene. Og da særlig sønnen vår. Det går greit det når de sover lengre dagen etter. Jeg husker selv hvor fælt det var å begynne å stå opp klokken 06.30 etter en deilig ferie. Huff! Da var jeg trøtt da.

Døtrene våre gleder seg til å treffe igjen venninnene sine. Og alle tre gleder seg til å begynne med korpset, og til å begynne med fotballtrening og svømmetreningen sin;)) Ved semesterstart begynner begge døtrene våre i B-gruppen. Etter obligatoriske svømmekurs over ett år kan ungene begynne i D-gruppen. Deretter rykker de oppover til A-gruppen som er den beste. I D og C-gruppen går de ett år. I B-gruppen kan de gå i to år før de rykker opp til A-gruppen. I løpet av høsten får de være med på flere svømmestevner. Og det tror jeg de gleder seg til.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar